Sunday, 7 June 2015

Pendaftaran Tone Plus: Secara SMS

CARA DAFTAR TONE PLUS


Kemudahan sistem pendaftaran secara SMS ini, dikendalikan oleh wakil SmartGroup untuk mendaftarkan ahli-ahli baru Tone Plus. Data Entry Center (DEC) yang ditugaskan, akan beroperasi dari jam 8 pagi sehingga 10 malam.

Sekiranya anda tidak mempunyai kemudahan INTERNET, teknik pendaftaran secara sistem pesanan ringkas (SMS), adalah langkah alternatif terbaik untuk mendaftarkan ahli-ahli baru Tone Plus anda.

Pastikan anda mengikut prosedur tatacara di bawah dengan betul:

DAFTAR AHLI TONE PLUS


1) Pengguna Mykad

TPD <NoSimKad8Terakhir> PUK <NoPUK> <NamaPenuh> <NoIC> <Alamat> <Poskod> <Email> <LineLama> <NoLama> <Bank> <NoAkaun> TPA<IDPenaja> <NamaRingkasPenaja>

Contoh SMS (IC):
TPD 85000148 PUK 32457658 Muhd Aizat Wahab 850818036625 No 27, Jalan PP 5/28, Desa Pinggiran Putra 43000 mdaizat@gmail.com Maxis 012345678 CIMB 125823681938 TPA034655 Rabbani


2) Pengguna Kad Tentera/Polis

TPD <NoSimKad8Terakhir> PUK <NoPUK> <NamaPenuh> <NoPolis/Tentera> <NoPassportNegara><TarikhLahir><Alamat> <Poskod> <Email> <LineLama> <NoLama> <Bank> <NoAkaun> TPA<IDPenaja> <NamaRingkasPenaja>

Contoh SMS (Tentera/Polis):
TPD 85000148 PUK 32457658 Muhd Aizat Wahab RF916916 No 27, Jalan PP 5/28, Desa Pinggiran Putra 43000 mdaizat@gmail.com Maxis 012345678 CIMB 125823681938 TPA034655 Rabbani

3) Pengguna Passport

TPD <NoSimKad8Terakhir> PUK <NoPUK> <NamaPenuh> <NoPassport> <NoPassportNegara><TarikhLahir><Alamat> <Poskod> <Email> <LineLama> <NoLama> <Bank> <NoAkaun> TPA<IDPenaja> <NamaRingkasPenaja>

Contoh SMS (Tentera/Polis):
TPD 85000148 PUK 32457658 Muhd Aizat Wahab 204235542 No 27, Jalan PP 5/28, Desa Pinggiran Putra 43000 mdaizat@gmail.com Maxis 012345678 CIMB 125823681938 TPA034655 Rabbani


** abaikan bahagian Line Lama & Telco Lama sekiranya anda memilih untuk menggunakan nombor Tone Plus yang baru
** abaikan bahagian Bank & Akaun Bank sekiranya prospek terlupa maklumat tersebut, cuma maklumkan kepada mereka supaya upadate semula di akaun peribadi Tone Plus kemudian nanti.


HANTAR SMS KE:
010-5070 916
010-5070 916


** Dalam masa 60 minit anda akan menerima reply sms daripada pihak DEC, memaklumkan No. TPA dan juga No. Phone yang telah didaftarkan. Simkad telah berjaya didaftarkan dan boleh diaktifkan untuk kegunaan.


KEKAL NOMBOR LAMA KE TONE PLUS

Sekiranya anda dah sertai Tone Plus, tetapi baru inginkan kekalkan nombor lama anda ( semasa daftar dulu, pakai nombor Tune Talk yang diberikan), hanya perlu ikut tatacara SMS di bawah.

<MNP> <NoTPA> <NoLama> <TelcoLama>

Contoh SMS
MNP TPA35655 0126923932 Maxis


HANTAR SMS KE:
010-5070 916 
010-5070 916


** Dalam masa 60 minit anda akan menerima reply sms daripada pihak DEC, memaklumkan proses port-in telah dilakukan.


PERINGATAN :
sekiranya selepas 1 jam masih tiada reply, sila semak semula format yang telah dihantar, dikhuatiri ada kesilapan. SMS dan maklumlakn pada pihak DEC dan hantar semula sms jika ada kesilapan format.


Penerangannya kod adalah berikut.

a) <TPD> adalah Kod Arahan aktif/daftar serentak. Iaitu aktifkan simkad dan  
    terus daftar anda ke dalam Program

b) <NoSim8Terakhir>: 8 no S/N terakhir - Dibelakang simkad tersebut ada
    no S/N, ambil 8 nombor terakhir.





 c) <No.PUK> : Dibelakang simkad tersebut ada no PUK

d) <Nama penuh> : Masukkan nama penuh seperti dalam ic/kad tentera/polis 
    atau passport.

e) <No.IC atau no passport atau No Polis/No Tentera> : Masukkan no IC 
    atau no passport atau No Polis/Tentera

f) <Alamat> : Alamat sehingga poskod sahaja, tak perlu masukkan bandar 
   dan negeri.

h) <TelcoLama>: Jika ingin terus mengekalkan no lama, sila sertakan 
    TelcoLama anda, contohnya seperti Celcom, Digi, Maxis, UMobile, XOX, 
    RedTone, YTLComms dan MTrade

i) <NoLama>: Masukkan sekali nombor lama yang anda ingin kekalkan.

j) <Bank> dan <No.Account> : Akaun bank untuk proses pembayaran 
    komisyen daripada piha Tone Plus

k ) TPA<ID Penaja> adalah ID Penaja anda: Pastikan anda taip TPA dahulu   
     dan selepas itu masukkan id penaja anda. Jangan sesekali silap 
     memasukkan TPA penaja ini, kerana jika tersilap maka ia akan masuk di 
     bawah oranglain, dan kesilapan ini tidak dapat diubah atau dibetulkan lagi.  

l) <Nama Ringkas Penaja> Nama pendek anda, untuk kemudahan pihak
   DEC mengenalpasti Nombor TPA dan Nama anda adalah tepat.


--------------------------------------------------------

Peringatan:

PERKARA YANG LANGSUNG TAK BOLEH SILAP DAN PERKARA YANG PENTING

Sila jangan tinggalkan untuk baca perkara di bawah sehingga habis.

1. Ingat, dua perkara yang langsung anda tidak boleh buat silap iaitu 8 no simkad terakhir dan TPA penaja. Jika tersilap no simkad, anda kena ganti RM95, jika tersilap TPA penaja, ia tidak akan boleh diubah lagi, jawapnya ia jadi downline orang lain. Pihak HQ juga tidak akan bertolak ansur.

2. Selepas anda buat SMS tu, tunggu lebih kurang 1 jam sehingga anda dapat reply dan apabila mendapat mesej berjaya sila tanggalkan simkad tersebut, masukkan ke dalam handphone dan buat satu panggilan atau SMS ke mana-mana handphone yang lain.Jika tidak, anda tidak akan mendapat komisyen dan simkad anda akan expired selepas 14 hari. Kalau kad expired, maknanya kad tersebut dah tak boleh guna lagi.

3. Selepas pendaftaran anda berjaya, anda sebenarnya sudah mempunyai web office anda sendiri, kalau nak tahu maklumat downline anda, jumlah komisyen anda dan macam2 lagi. Paling penting, jangan lupa kemaskinikan maklumat nombor akaun bank sekiranya belum berbuat demikian semasa proses pendaftaran untuk menerima komisyen di bahagian "Update Bank Info". Caranya, lihat penerangan di bawah.

Untuk Login ke dalam Member Area / web office anda, login ke www.toneplus.my
Username : Adalah IC anda, tanpa jarak
Password : 1234

4. Kepada sesiapa yang mengekalkan no lama, proses ini mengambil masa paling lama adalah 2 hari sehingga 7 hari bekerja untuk pertukaran no ke simkad Tone Plus, paling cepat saya pernah jumpa adalah 2 jam.

5. Ada yang menyertai Tone Plus terlupa nak masukkan maklumat bank, menyebabkan mereka tidak dapat menerima komisyen/bonus. Jika anda ingin update maklumat bank anda sendiri, anda boleh masuk kedalam web office anda sendiri, dan klik di "Update Bank Info"


** Peringatan untuk mengekalkan no lama:
Jika anda ingin mengekalkan no lama, ini ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi.

1) Pastikan kredit sudah dihabiskan dahulu, tinggalkan lebih kurang seringgit (RM1) sahaja.Dan nombor anda masih lagi boleh digunakan untuk panggilan keluar. Jika tidak bila anda buat port in, semua kredit yang ada pada simkad lama akan hilang.

2) Ada juga yang beritahu saya selepas mereka membuat port in, mereka tidak dapat menerima TAC Number dari ebanking seperti Maybank2u, CIMB click dll. Untuk menyelesaikan perkara ini, saya cadangkan ada pergi ke mesin ATM , tukarkan nombor handphone penerima TAC tersebut kepada nombor lain, keluarkan ATM kad anda dan masukkan semula ATM kad tersebut dan tukarkan lagi sekali no phone TAC tadi kepada no asal. Ini macam aktiviti reset sahaja, dan dengan cara itu setakat ini saya sendiri boleh menerima TAC tersebut ke dalam nombor handphone port in saya.




---------------------------------------------------------------------------

Semoga info dapat membantu anda dalam penajaan



KALAU BUKAN INI, APA LAGI
KALAU BUKAN SEKARANG, BILA LAGI

PELUANG KEEMASAN INI
 TIDAK PATUT ANDA LEPASKAN

No comments:

Post a Comment